Jak úspěšně provozovat online prodej vína? Tipy a triky pro začátečníky

Jak říká klasické přísloví, časy se mění a my se měníme s nimi. Dvacáté první století přichází s novými možnostmi obchodování ve formě elektronických obchodů. Pandemie koronaviru jen urychlila jejich boom a spolehlivě ukázala, že e-shopy jsou ideálním prostředkem mezi výrobcem a jeho zbožím a klientem.

Online prodej vína už v našem internetovém prostoru zdomácněl natolik, že ho k nákupu oblíbeného nápoje  využívá stále více zákazníků. Jak se takový e-shop provozuje?

Je začátek to nejtěžší?

Začátky podnikání v jakémkoliv oboru jsou vždy svízelné, ale víno je usnadňuje, protože se ukazuje jako komodita pro prodej online mimořádně vhodná. Skoro to vypadá, jako by starověký biblický nápoj přímo čekal na nejnovější dobu, aby si ho mohl dopřát opravdu každý v celé jeho škále barev, vůní a chutí. Není totiž náročné na skladování, nemá zásadně omezenou trvanlivost a snadno se přepravuje. 

Ať už jste provozovatel vinařství a chcete prodávát online jen své produkty, anebo chcete svým e-shopem zprostředkovávat prodej různých výrobců – což je častější, protože zákazníci využívající online prodej vína mají rádi diverzitu, příprava pro spuštění eshopu spočívá jednak v ujištění, že budete mít dost zboží v nabídce (tedy nabídnout vinařstvím takové podmínky, aby měla zájem přes vás prodávat), jednak v dobrých webových stránkách. 

Jak zvýšit prodej vína? Všechno zásadní se odehrává na webu

Prodávání vína via internet má jednu jedinou chybu – potenciální zákazník nemůže víno ochutnat. Proto jeho popis na stránkách musí být co nejvýstižnější a erudovaný. K dispozici jsou aplikace (např. Vivino), které na základě své databáze podrobně ohodnotí každý ročník libovolné odrůdy. A nepodceňujte fotografie lahví, především ženy vybírají také očima. 

Další věc, kterou je třeba mít na paměti, je, že bez optimalizace pro vyhledávače to nepůjde. Váš eshop s vínem bude mít silnou konkurenci, a počet osob, které si vaše stránky zobrazí, bude přímo úměrný počtu těch, které něco koupí. 

Marketing a zákaznická podpora

Jakmile budou zákazníci, triků, jak je udržet spokojené, je spoustu. Primární je pochopitelně kvalita prodávaného zboží, ze které nelze slevovat. Kromě množstevních či věrnostních slev mají milovníci vína, kteří již přivykli nákupu přes internet, v oblibě e-degustace nebo on-line návštěvy vinařství. Ti, kteří umí ocenit dobré víno, ocení také profesionální přístup podnikatele, který si svých zákazníků váží a upozorňuje je na novinky nebo slevové akce a na svých stránkách nabízí také něco zajímavého o víně ke čtení. 

Logistika aneb dobrý kurýr to jistí

Když už je ruka v rukávě a zboží objednáno, popř. zaplaceno, nastává poslední úkol – příslušné lahve rychle a bezpečně dopravit na místo určení. V době, kdy se objem online prodejů zboží všeho druhu předčí kamenné obchody, nic nového pod sluncem. Dodejních společností je mnoho, proto vybírejte svého společníka pečlivě, klienti si způsob dodání s vaším e shopem spojí. 

Jaké dokumenty jsou potřeba, aby byl stát spokojen? A za kolik? 

Za téměř masovým rozšířením online obchodování stojí mimo jiné fakt, že spustit e-shop je velmi jednoduché a také levné (rozhodně levnější než pronájem kamenného obchodu v centru města).  Úřední šiml bude potřebovat založení živnosti nebo společnosti s. r. o. Platformu pro e-shop si můžete zakoupit nebo pronajmout a najde se mnoho ochotných firem, které pomohou s rozjetím a provozem. 

Jak dosáhnout úspěchu? Štěstí přeje připraveným 

Hlavními předpoklady jsou dobré technické zázemí a znalost standardního marketingu, ovšem obohaceného nějakým specifickými rysy. Strategie je jasná – vzbudit u zákazníků dojem exkluzivity. Obyčejný špinavý konkurenční boj, jak se praví v jedné cimrmanovské hře? Snad, ale jinak to prostě nejde. Pokud vsadíte na kvalitní zboží a solidnost, máte velkou šanci uspět. Protože pití vína je rituál, který mnoho párů nebo rodin provozuje téměř denně. 

Jak dlouho uvažujete o vlastním e-shopu s vínem?

Jiří Šenk